Informació econòmica sobre les afectacions del Coronavirus/CoVid-19

Com afecta la crisi sanitària del coronavirus a la meva empresa i/o lloc de treball? T'oferim tota la informació que considerem rellevant per fer front a la situació i recopilem les mesures preses des de les administracions.

 

Alteracions del servei de l'Ajuntament de Gavà

 
Degut a l'estat d'alerta sanitària declarat pel Coronavirus o Covid-19, l'Ajuntament de Gavà ha activat en alerta el Pla de Protecció Civil Municipal, a través del qual es posen en marxa mesures per reduir el risc de contagi pel coronavirus i protegir els col·lectius més vulnerables.
 
Una de les diferents accions previstes pel consistori està la de tancar els equipaments municipals al públic; per tant, el Centre de Serveis a l'Empresa (CSE) i el Centre de Serveis per a l'Ocupació - Rosa Luxemburg (CSO), que queden afectats de la següent manera:
 

- El Centre de Serveis a l'Empresa romandrà tancat al públic i s'anul·len totes les accions formatives. Les atencions a emprenedors i empreses es realitzaran de manera telefònica al 93 633 34 50 i /o telemàtica al cse@gava.cat.

- El Centre de Serveis per a l'Ocupació - Rosa Luxemburg també romandrà tancat al públic i s'anul·len totes les accions formatives. Només s'atendrà per via telèfonica a través del número 93 263 91 20 o telemàticament a través del correu cso@gava.cat.

Així mateix, se suspenen tots aquells actes organitzats per l'Ajuntament entre les quals es troba la Festa del Comerç, que estava prevista per al 21 de març, i la jornada Logística 4.0: el futur ja és aquí, prevista per al 19 de març a Castelldefels.
 

Com afecta el decret d'estat alarma al teu comerç?

 
El passat dissabte 14 de març va entrar en vigor el Reial Decret 463/2020, de 20 de març, que declara l'estat d'alarma a tot el territori. Aquest decret afecta tant al conjunt de la ciutadania com als comerços, que han de suspendre la seva activitat amb l'excepció d'aquelles que compleixen unes determinades condicions.
 
Només podran obrir les botigues d'alimentació, begudes, productes i béns de primera necessitat; farmàcies; consultes i centres mèdics; òptiques i botigues d'ortopèdia; botigues de productes higiènics (drogueries); premsa i papereria; gasolineres; estancs; equips tecnològics i de telecomunicacions; botigues de menjar per animals de companyia; comerç electrònic, telefònic o per correu postal; tintoreries i bugaderies.
 
Tot i que en el Reial Decret s'especifica l'obertura de perruqueries i centres d'estètica, recentment el Govern d'Espanya ha emès un comunicat en el qual ordena el tancament d'aquest tipus d'establiments; únicament es permet la prestació del servei a domicili, orientat a aquelles persones dependents que no poden mantenir una higiene personal adequada.
 
La permanència en els establiments amb obertura autoritzada per part dels clients i clientes haurà de ser l'estrictament necessària per a que els consumidors puguin realitzar les seves compres. Així mateix, queda prohibit el consum de productes en aquests locals; s'evitaran les aglomeracions i es controlarà que entre treballadors/es i consumidors/es es mantingui una distància de, al menys, un metre per evitar contagis. Des de la Generalitat de Catalunya han emès una sèrie de recomanacions per evitar contagis en els establiments alimentaris.
 
Per tal que els i les comerciants tinguin tota la informació necessària sobre les conseqüències de la declaració de l'estat d'alarma, des de l'Ajuntament de Gavà obrim el correu comercifires@gava.cat per atendre consultes relacionades amb l'obertura d'establiments, així com les mesures a prendre en aquells negocis que romandràn oberts aquests dies. 
 

Ajornament de deutes tributaris

 
Totes aquelles declaracions, liquidacions i autoliquidacions, de les quals el termini de presentació i ingrés finalitzi des de l'entrada en vigor del present RDLL, i fins el dia 30 de maig de 2020, es podrà ajornar el seu ingrés.
 
Com ajornem els impostos?
 
Presentar pels procediments habituals l'autoliquidació, marcant com amb qualsevol altre ajornament la opció de: RECONEIXMENT DE DEUTE.
Accedir al tràmit: PRESENTAR SOL.LICITUD, dins de l'apartat d'ajornament de la seu electrònica de l'AEAT.
MOLT IMPORTANT: s'ha de marcar la casella "sol·licitud acollida al Reial Decret Llei 7/2020 de 12 de març pel que s'adopten mesures urgents per respondre a l'impacte econòmica del Covid-19.
 
Casella de "tipus de garantia oferta": marqueu "EXEMPCIÓ".
Número de terminis: 1.
Periodicitat: indicar no procedeix.
Data termini: des de la data del fi de termini ordinari de presentació de l'autoliquidació, es compten 6 mesos. (termini 20/04/20, passaria a: 20/10/20)

 

Puc com autònom/a agafar la baixa per contingència professional?

 
Es considerarà contingència professional (accident de treball i/o malaltia professional) excepcionalment per confinament o contagi del COVID-19.
 
Això vol dir que la prestació económica que rebràs equivaldrà al 75% de la teva base de cotització. (exemple: base de cotització de 944,40€, es cobrarà el 75% = 708,30€). Per tal d'obtenir la baixa s'ha de trucar al CAP, no anar als serveis d'urgència.

 

Si ets una persona treballadora i tens símptomes o estàs afectat/da pel Coronavirus

 

Es considera com a accident de treball dels períodes de confinament o contagi de les persones treballadores com conseqüència del virus COVID-19.

Sobre els ERTO (Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació)

 
Tots els expedients de regulació temporal d'ocupació s'hauran de presentar telemàticament. En aquest sentit i per a totes les causes, resten habilitats per mitjà del canal empresa, els procediments en línia els quals hi podem accedir per mitjà d'aquest enllaç.
 

Sobre les Oficina del Servei Públic d'Ocupació de Catalunya (SOC)

 
Atenció al públic
- Es recorda a la ciutadania la prohibició per desplaçar-se excepte en determinats casos. Les Oficines de Treball no han estat determinades com un dels supòsits autoritzats pel Decret d'estat d'alarma aprovat pel Govern.
 
- Les Oficines de Treball romandran tancades al públic fins a nou avís.
 
- Totes les cites prèvies que havien estat concedides quedaran anul·lades i les oficines de treball les reprogramaran en el moment en que sigui possible.
 
- L'atenció telefònica es mantindrà a totes les Oficines de Treball (OTG Gavà – 936627011)
 
Renovació demandes, prestacions i subsidis
 
- Diferents tràmits com la renovació de la demanda, els pagaments de la renda garantida, la pròrroga de subsidis i les declaracions anuals de persones majors de 52 anys es realitzaran d'ofici, sense que la persona usuària faci cap actuació.
 
- En el cas de les tramitacions relacionades amb la Renda Garantida de Ciutadania també queden automàticament prorrogats tots els terminis, per la qual cosa es continuaran pagant les prestacions de forma automàtica. Qualsevol tràmit relacionat amb la Renda garantida queda automàticament posposat a la finalització de l'estat d'alerta . En breu s'habilitarà una bústia per poder fer les noves sol·licituds de forma telemàtica.
 
- Es garantiran els drets de les persones beneficiàries i sol·licitants de prestacions.
 
- No es tindran en compte els terminis establerts per sol·licitar les prestacions, de forma que no es perjudiqui cap dret.
 
- Els tràmits relacionats amb prestacions es poden fer de forma telemàtica tal i com estableix la web del SEPE.
 
. Per a qualsevol gestió relacionada amb prestacions d'atur es pot trucar al telèfon 93.619.09.98 del Servicio Público de Empleo Estatal o contactar a través del www.sepe.es.
 
Inscripció persones demandants ocupació
 
- Les inscripcions com a demandant d'ocupació no necessàries per tramitar una prestació no es considera un serveis essencial i, per tant, no es gestionaran durant aquest període excepcional.
 
- Les inscripcions com a demandant d'ocupació i les renovacions de la demanda d'ocupació queden automàticament prorrogades i/o es realitzaran d'ofici si prèviament havia estat inscrit el demandant. En cas de ser la primera inscripció es podrà realitzar el tràmit telefònicament en el número de telèfon de l'oficina que li correspongui (OTG Gavà – 936627011).
 
- En tot cas li recordem que en aquesta situació excepcional els terminis queden suspesos i per tant qualsevol tràmit que hagi de realitzar diferent als anteriors es pot posposar a la finalització de l'estat d'alarma.
 

Crida a les empreses per a la cessió de material sanitari

 

Entre altres situacions d'urgència que s'estan vivint en aquests moments, hi ha la manca de material d'equips de protecció individual (mascaretes, bates, ulleres, guants, desinfectants, etc.) per a tots els equips professionals que estan a primera línia d'actuació. No és una qüestió de diners ni de falta de voluntat el seu abastiment: la demanda ha superat amb escreix la ja difícil fabricació i distribució d'aquest material.

Seguint les indiccions emeses pel Ministeri de Sanitat, sol·licitem la vostra col·laboració, indicant si disposeu a les vostres instal·lacions de material de protecció per a la seva donació. Podeu posar-nos en contacte amb nosaltres a través del correu cse@gava.cat o trucar-nos al telèfon 93 633 34 50 (Centre de Serveis a l'Empresa de Gavà).
 
Gràcies per la vostra comprensió i col·laboració en aquests moments excepcionals.
 

Enllaços d'Interès

[Fins aquí la informació disponible. Properament, noves actualitzacions]